2012. május 7., hétfő

Epres túrótorta















Újabb öngyilkos hadjáratra érett az eper. A lehetőségek száma annyira sok, hogy lassan már idejét sem tudom, hogy mikor ettem epret csak úgy magában, de miért is érném be kevéssel, amikor Citromhab blogján csodálatos joghurtos meg túrós tortareceptek várnak az eperáldozatra? Lucabarátnémat vártam péntek este egy kis csevejre, az akciós cider (ami persze már nem volt, mire leértem a boltba) mellé kívánkozott nagyon valami édesség. Föltettem a kérdést az egyeztető csetelés végén, hogy joghurtos, vagy túrós torta legyen, a válasz egy elhaló TÚÚÚÚÚRÓÓÓÓÓSAT! volt. Annál is inkább, merthogy a közelgő Anyák napja alkalmából elkészítendő tortának kellett ugyebár egy főpróbát tartani. Az eredeti ötlet az volt, hogy megfelezem a receptet, és két 18 cm átmérőjű torta lesz, de aztán a pénteki barátnés olyan rohamos gyorsasággal fogyott el (pedig csak hárman voltunk rá), hogy kellett még egy bevásárlós kör a családi verzióhoz. A dupla adag tortára másfélszer annyian voltunk, így is alig sikerült megmenteni egy szeletet Malaszttal Teljesnek - márpedig neki jár dézsma.

Hozzávalók:
(Egész adag 24 cm-s, féladag 18 cm-s tortához elég)

Az alap:
1 csomag Zabfalat morzsásítva
10 dkg olvasztott vaj
Ízlés szerint 2-3 evőkanál fehér-, vagy barnacukor
Üsse kő alapon hozzáreszeltem egy kis szerecsendiót. Nem bántam meg.

Összekeverjük a hozzávalókat, és egyenletesen eloszlatjuk (homokozós belepacsázás) a tortaforma alján. Tegyük be hűtőbe, míg a tortakrémet elkészítjük.

Tortakrém:
500 g natúr joghurt (tapasztalat szerint a teljesen hétköznapi natúr joghurt tökéletes, a sűrű görög extra joghurttal mintha egy kicsit kevésbé lenne selymes a krém)
14 g zselatin (mivel egy kis tasakban 10 gramm van, ezért én különösebb lelkifurdalás nélkül beletoltam 20 grammot, nem jött ki a Tortavédelmi Hatóság)
18 dkg cukor
25 dkg túró (a féladagos főpróba azt hozta ki, hogy a törzsközönség túrósabb élményre vágyik, így az végső verzióban összesen 38 deka túró került bele, elbírta a megnövelt zselatin, úgyhogy innentől kezdve dönts kedved szerint)
2,5 dl habtejszín
1 csomag vaníliáscukor, vagy 1 teáskanál kivonat
1 citrom reszelt héja

A tetejére belátásod szerint, de minimum 25 dkg eper, vagy egyéb gyümölcs
2 csomag piros tortazselé
5 dl víz, vagy víz + szörp tetszés szerinti arányú keveréke
Ízlés szerint cukor (szörp nélkül 6 evőkanálnyi)
Az első verzióban zselével, a másodikban zselé nélkül készült a torta, mindkét verzió nagyon jó, de ha a tortazselé mellett döntesz, annyi idővel később tudod csak tálalni, amennyi a zselé kihűléséhez kell. Van ez a torta olyan finom, hogy lázadás törne ki, ha újabb félórát kellene várni, csak szólok.

A joghurtot a cukorral, zselatinnal, vaníliával, citromhéjjal hevítsd fel: felforralni nem kell, csak jól felhevíteni. Húzd le a tűzről, öntsd át egy keverőtálba (azzal is hűl egy kicsit), majd keverd hozzá az összetört túrót - én a túróhoz adtam a joghurtos főzet harmadát, majd három részletben kevertem ezt egybe, így (sóhaj, raccsolás) temperáltam. Ezt azért érdemes, mert az utolsó lépés, hogy hozzáforgatjuk a felvert tejszínt - ha túl meleg a joghurtos-túrós keverék, összeesik a hab, és folyós lesz az egész. A tejszínhabbal kapcsolatban többektől érkezett a visszajelzés, hogy az istennek sem sikerült felverni, erre az a válasz, hogy mialatt a joghurtos főzetet készíted, illetve kevergeted össze a túróval, a tejszínt vágd be a mélyhűtőbe, de maximum 20 percre - így tuti, hogy sikerülni fog.
A tortakrémet öntsd rá a kihűlt alapra, majd jó 3 órára tedd be hűtőbe megdermedni.
Ha kész, díszítsd eperrel, ha tetszik, önts rá zselatint. A tortakarikából meleg vízbe mártott késsel szabadítsd ki, majd vassal, vérrel, vencsellővel tartsd távol a felbőszült tömegeket: mindenkinek érdemes eleve jó nagy szeleteket vágni, mert úgyis kérnek még.




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...